Nieuws

IMR Best paper award voor Bram en Antonia

Op de jaarlijkse onderzoeksdag van het Institute for Management Research, de IMR Research Day, hebben Bram en Antonia niet alleen hun werk gepresenteerd, maar ook een prijs gewonden. Uit handen van onderzoeksdirecteur Prof. dr. Sandra van Thiel kregen Bram en Antonia de prijs voor hun papers over reacties van de leidinggevende op mondigheid van werknemers en, respectievelijk, politieke participatie en populisme. Naast eeuwige roem bestaat de prijs uit een geldbedrag van elk €750,-, te besteden aan onderzoeksactiviteiten.

Klik hier voor een verslag van de IMR Research Day 2018.

Basisschoolleerlingen presenteren eigen onderzoek en bezoeken onze faculteit

“Nu weet ik wel een beetje wat een universiteit is. Ik wil er later ook naar toe!”

Basisschoolleerlingen presenteren eigen onderzoek en bezoeken onze faculteit

Leerlingen van de Mariaschool (Tienray) en de Klimboom (Swolgen) bezochten woensdag 24 april de Faculteit der Managementwetenschappen voor het project Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Dit project wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit. Afgelopen oktober won Agnes Akkerman met haar team de Radboud Science Award. Daardoor kreeg zij de gelegenheid om haar onderzoek over protest  te vertalen naar lesmateriaal voor het basisonderwijs. In het kader van onderzoekend leren verdiepten de leerlingen zich in vragen als: “hoe komt protest tot stand?” en “in welke situaties laat je je door anderen beïnvloeden?” Tijdens het bezoek aan de universiteit presenteerden de leerlingen de resultaten van het onderzoek dat zij zelf uitvoerden in de klas en maakten kennis met hoe wij op de faculteit onderzoek doen.

“Door de vragen van de mensen van de universiteit gingen we weer dieper nadenken”
De leerlingen presenteerden verschillende onderzoeksprojecten waarbij ze verschillende onderzoeksmethoden gebruikten. Met behulp van interviews met stakingsleiders en enquêtes onder de leerkrachten van 4 basisscholen onderzochten zij de stakingsbereidheid in het primair onderwijs. Andere groepjes experimenteerden met de rol van beïnvloeding op het gedrag van medeleerlingen en volwassenen: waardoor wordt de keuze voor een sport beïnvloed en is het mogelijk om sportprestaties door aanmoediging van anderen te verbeteren? Kan de consumptie van leerlingen worden beïnvloed door andere informatie te geven of door het veranderen van het imago van het product? Als je bijvoorbeeld beweert dat kaas energie-opwekkend is, voel je je dan na het eten van een stukje kaas ook daadwerkelijk energieker? Wie kan het beste inschatten hoe beinvloedbaar hij of zij is? Met behulp van grafieken, tabellen en cirkeldiagrammen maakten de leerlingen de resultaten van hun onderzoek bekend. De onderzoekers van de faculteit waren onder de indruk van hoe uitvoerig de leerlingen onderzoek hadden gedaan en hoe goed zij kunnen reflecteren op wat er goed en minder goed ging bij hun eigen onderzoek. De leerlingen kregen vragen en feedback van de onderzoekers van het team van Agnes, zodat ze nog betere onderzoekers worden. Zo doen onderzoekers dat onderling ook!

De leerlingen maakten ook kennis met hoe we hier op de faculteit onderzoek doen en voerden twee experimenten uit in één van onze labs. Door deze experimenten ontdekten de leerlingen dat wanneer iedereen gevraagd wordt een vrijwillige financiële bijdrage te leveren aan een gemeenschappelijk doel (zoals bijvoorbeeld een buitenzwembad of een gameroom voor de school), er vaak niet voldoende geld wordt ingezameld. Ze ontdekten ook dat extra beloningen en sociale druk kunnen helpen om bijdragen aan een gemeenschappelijk doel te verhogen.

In een van de Collaborative Learning rooms bedachten de leerlingen manieren waarop mensen gestimuleerd kunnen worden meer bij te dragen aan gemeenschappelijke doelen. De leerlingen adviseerden Ronnie Flex-fan Bram hoe hij medestudenten kon laten bijdragen aan een optreden van deze artiest. De onderzoekers, de leerlingen en de leerkrachten kijken terug op een zeer leerzame en leuke dag.

Radboud Science Award 2017

Agnes Akkerman is één van de drie winnaars van de Radboud Science Awards 2017, een prijs om onderzoek te vertalen naar lesmateriaal voor het basisonderwijs. Ze ontvangt de award voor onderzoek naar de besmettelijkheid van protest, wat ze onder andere met workandpolitics-teamlid Roderick Sluiter uitvoerde. Agnes bestudeerde met haar team of protest inderdaad besmettelijk is en hoe zo’n besmetting dan tot stand komt, bijvoorbeeld door te kijken naar de tijd tussen de verschillende stakingen, door onderhandelingen na te spelen op de computer en door werknemers te interviewen van bedrijven waar is gestaakt. Ze ontdekten dat uitbreiding van een protest erg snel gaat: in een periode tussen een week en een maand nemen de acties toe, daarna wordt de besmettingskans minder.

Klik hier voor het persbericht op de RU-site en hier om je aan te melden voor de uitreiking van de award op dinsdag 3 oktober.

Vrijdag 23 juni was Agnes Akkerman te gast bij het radioprogramma Nieuws en Co op Radio 1. Ze sprak daar over het centrale thema van het onderzoeksproject: de link tussen ervaringen op het werk en politieke participatie en voorkeur.

Klik hier om het gesprek met Agnes te beluisteren.